Polska legenda o Królu Popielu jest
dość powszechnie znana w naszym społeczeństwie. Król żądny
władzy wymordował rodzinę ze
strachu przed utratą tronu. Pewien swojego zwycięstwa, nie
przewidział, że sama natura zrewanżuje się za popełnione
zbrodnie. Do wieży Popiela wkroczyły myszy, które zabiły złego
króla. Tak w dużym skrócie brzmi legenda o królu z mysiej wieży.
Dzięki wydawnictwu GRANNA możemy poznać tę historię jeszcze raz
– tym razem z perspektywy myszy wymierzających sprawiedliwość.
W pudełku znajdziemy trzydzieści
sześć różnokształtnych kafli myszy, osiem znaczników beczek
zwiększających naszą punktację, figurki myszy wraz ze znacznikami
oraz dwustronną planszę. Ta ostatnia składa się z wizerunku
mysiej wieży, na której będziemy prowadzić swoje działania,
trzech pól na kafle myszy oraz toru punktacji. Przygotowanie
rozgrywki jest banalnie proste. Na rozłożonej planszy układamy
trzy kafle myszy w przygotowane miejsce, ustawiamy figurki gryzoni
reprezentujących graczy przy torze punktacji, każdy z graczy
otrzymuje po jednym kaflu gryzoni, obok planszy rozkładamy znaczniki
beczek, a na najniższym oknie wieży ustawiamy figurkę Popiela.
Jesteśmy gotowi do rozgrywki.
"Legendy Polskie - Król Popiel"
to gra kooperacyjna, przeznaczona dla 2-5 graczy w wieku od sześciu
lat. Jednak na naszym spotkaniu planszówkowym z tym tytułem
spokojnie dawały sobie radę nawet nieco młodsze dzieciaki.
Podczas rozgrywki każdy z graczy zgodnie z kolejnością prowadzi myszy tak,
aby dopaść złego króla. Mamy wspólny cel, jednak zwycięża
tylko jeden gracz – ten który w trakcie pościgu zdobędzie
największą ilość punktów. Pierwszy z graczy musi ułożyć swój
kafel tak, aby zakryć nim dziurę, z której rozpoczyna się nasza
"inwazja". Należy pamiętać, że kafle myszy należy
układać tak, aby nie nachodziły na mury i okna wieży. Po każdym
ruchu gracz przesuwa swój znacznik na torze punktacji. Ilość
punktów, które zdobywamy zależy od tego ile pełnych żółtych
kropek ułożyliśmy w trakcie zagrania. Połówki owych kropek
znajdują się na naszych kaflach oraz murach. Każda pełna kropka
to jeden punkt. Następnie dobieramy kafel myszy dostępny na planszy
i uzupełniamy wolne pole. Przyłożenie kafla do okna, na którym
znajduje się król powoduje ucieczkę Popiela na kolejne piętro, a
gracz, który dokonał tego wyczynu dobiera żeton beczki, który
może nam dać ciekawe przywileje jak np. dodatkowe punkty, mnożnik
punktów czy gratisowy ruch. Rozgrywka trwa do momentu, gdy jeden z
graczy dotrze do ściganego monarchy na najwyższej kondygnacji
wieży. W tym momencie następuje smutny koniec morderczego króla.
Wygrywa gracz, który w trakcie pościgu za Popielem zdobędzie
największą ilość punktów.
Gra jak widzicie nie jest skomplikowana
w swoich zasadach. Lekko poprzeczkę podnosi zastosowanie mysich
kafli o rożnych kształtach oraz nieregularnego rozmieszczenia
kropek punktacji. Manewr ten sprawia, że jedynym celem gracza jest
nie tylko dotarcie do Popiela, ale również rozważenie jak
najlepszego zastosowania swojego kafla tak, aby zdobyć jak najwięcej
punktów. Zresztą sama rozgrywka pokazywała, że czasami lepiej
odpuścić na chwilę Popielowi, a zdobyć spora ilość punkcików
dzięki dobremu usadowieniu myszy. Dzięki temu gra wymaga od młodych
graczy skupienia, a do tego wspomaga umiejętność planowania oraz liczenia.
Jeżeli chodzi o wykonanie gry to nie
mogę mieć żadnych zastrzeżeń. Elementy są bardzo dobrej
jakości, plansza, kafle myszy czy figurki wykonane są z grubej,
wytrzymałej tektury. Z pewnością wytrzymają wiele gier bez utraty
swej jakości. Ilustracje na planszy, figurkach oraz znacznikach
beczek są miłe dla oka, robią pozytywne wrażenie, a ich
kreskówkowa stylistyka zwraca uwagę najmłodszych. Połączone
mysie kafle tworzą wspólnie efekt „chmary” co pasuje do
kontekstu samej rozgrywki i historii. Jedynie te myszy jakieś takie
są bardziej szczurowate niż mysie ;) Ale to już tylko moje
czepianie się ;) Kolejnym pozytywnym aspektem tego tytułu jest
zamieszczenie skróconej wersji polskiej legendy na początku
instrukcji do gry. Dzięki temu dziecko nie tylko przeznacza swój
czas na zabawę, ale również na edukację przy czytaniu legendy.
"Legendy Polskie - Król Popiel"
to przyjemna gra familijna, która poza zwykłą rozgrywką również
uczy. Na pewno jest to bardzo dobra pozycja dla dzieci w wieku 5-7
lat, a spełni swoje zadanie również przy rozgrywce rodziców ze
swoimi pociechami.
Dziękuję wydawnictwu GRANNA za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji oraz na prowadzone przez nas spotkania planszówkowe.
Komentarze
Prześlij komentarz