Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Świat Akwilonu. Orki i Gobliny, tom 4. Sa’ar - recenzja

  W październiku Wydawnictwo Egmont uraczyło czytelników kolejnym, czwartym tomem z serii Orki i Gobliny , który koncentruje się na przeszłości goblina Sa’ara – sprytnego członka plemienia Rybojadów z mokradeł. Sa’ar dorastał w przekonaniu, że jego życie nie będzie różnić się od losu jego przodków. Wszystko jednak zmieniła tragedia niewoli, niewolniczej pracy w niegodnych warunkach… oraz spotkanie z Ursrem, który uwikłał go w wydarzenia prowadzące do pełnej napięcia ucieczki. Podczas pracy w trudnych warunkach Sa’ar nauczył się, że świat nie wybacza słabości – tylko najpotężniejsi zdobywają wpływy, a słabi wykonują ciężkie prace. Po brawurowej ucieczce z Ursrem, Sa’ar wnika głęboko w świat przestępczy Miasta Mieszańców, gdzie zaczyna rozwijać swoje talenty i stopniowo rośnie w siłę. Jego droga pełna jest niebezpieczeństw z motywami przypominającymi wątki znane z komiksów DC o Pingwinie. Tak jak w przypadku Pingwina, Sa’ar przechodzi przemianę – ze zwykłego goblina przekształca się w po

Legendy Polskie: Król Popiel - GRANNA - Recenzja




Polska legenda o Królu Popielu jest dość powszechnie znana w naszym społeczeństwie. Król żądny
władzy wymordował rodzinę ze strachu przed utratą tronu. Pewien swojego zwycięstwa, nie przewidział, że sama natura zrewanżuje się za popełnione zbrodnie. Do wieży Popiela wkroczyły myszy, które zabiły złego króla. Tak w dużym skrócie brzmi legenda o królu z mysiej wieży. Dzięki wydawnictwu GRANNA możemy poznać tę historię jeszcze raz – tym razem z perspektywy myszy wymierzających sprawiedliwość.

W pudełku znajdziemy trzydzieści sześć różnokształtnych kafli myszy, osiem znaczników beczek zwiększających naszą punktację, figurki myszy wraz ze znacznikami oraz dwustronną planszę. Ta ostatnia składa się z wizerunku mysiej wieży, na której będziemy prowadzić swoje działania, trzech pól na kafle myszy oraz toru punktacji. Przygotowanie rozgrywki jest banalnie proste. Na rozłożonej planszy układamy trzy kafle myszy w przygotowane miejsce, ustawiamy figurki gryzoni reprezentujących graczy przy torze punktacji, każdy z graczy otrzymuje po jednym kaflu gryzoni, obok planszy rozkładamy znaczniki beczek, a na najniższym oknie wieży ustawiamy figurkę Popiela. Jesteśmy gotowi do rozgrywki.





"Legendy Polskie - Król Popiel" to gra kooperacyjna, przeznaczona dla 2-5 graczy w wieku od sześciu lat. Jednak na naszym spotkaniu planszówkowym z tym tytułem spokojnie dawały sobie radę nawet nieco młodsze dzieciaki. Podczas rozgrywki  każdy  z graczy zgodnie z kolejnością prowadzi myszy tak, aby dopaść złego króla. Mamy wspólny cel, jednak zwycięża tylko jeden gracz – ten który w trakcie pościgu zdobędzie największą ilość punktów. Pierwszy z graczy musi ułożyć swój kafel tak, aby zakryć nim dziurę, z której rozpoczyna się nasza "inwazja". Należy pamiętać, że kafle myszy należy układać tak, aby nie nachodziły na mury i okna wieży. Po każdym ruchu gracz przesuwa swój znacznik na torze punktacji. Ilość punktów, które zdobywamy zależy od tego ile pełnych żółtych kropek ułożyliśmy w trakcie zagrania. Połówki owych kropek znajdują się na naszych kaflach oraz murach. Każda pełna kropka to jeden punkt. Następnie dobieramy kafel myszy dostępny na planszy i uzupełniamy wolne pole. Przyłożenie kafla do okna, na którym znajduje się król powoduje ucieczkę Popiela na kolejne piętro, a gracz, który dokonał tego wyczynu dobiera żeton beczki, który może nam dać ciekawe przywileje jak np. dodatkowe punkty, mnożnik punktów czy gratisowy ruch. Rozgrywka trwa do momentu, gdy jeden z graczy dotrze do ściganego monarchy na najwyższej kondygnacji wieży. W tym momencie następuje smutny koniec morderczego króla. Wygrywa gracz,  który w trakcie pościgu za Popielem zdobędzie największą ilość punktów.





Gra jak widzicie nie jest skomplikowana w swoich zasadach. Lekko poprzeczkę podnosi zastosowanie mysich kafli o rożnych kształtach oraz nieregularnego rozmieszczenia kropek punktacji. Manewr ten sprawia, że jedynym celem gracza jest nie tylko dotarcie do Popiela, ale również rozważenie jak najlepszego zastosowania swojego kafla tak, aby zdobyć jak najwięcej punktów. Zresztą sama rozgrywka pokazywała, że czasami lepiej odpuścić na chwilę Popielowi, a zdobyć spora ilość punkcików dzięki dobremu usadowieniu myszy. Dzięki temu gra wymaga od młodych graczy skupienia, a do tego wspomaga umiejętność planowania oraz  liczenia.
Jeżeli chodzi o wykonanie gry to nie mogę mieć żadnych zastrzeżeń. Elementy są bardzo dobrej jakości, plansza, kafle myszy czy figurki wykonane są z grubej, wytrzymałej tektury. Z pewnością wytrzymają wiele gier bez utraty swej jakości. Ilustracje na planszy, figurkach oraz znacznikach beczek są miłe dla oka, robią pozytywne wrażenie, a ich kreskówkowa stylistyka zwraca uwagę najmłodszych. Połączone mysie kafle tworzą wspólnie efekt „chmary” co pasuje do kontekstu samej rozgrywki i historii. Jedynie te myszy jakieś takie są bardziej szczurowate niż mysie ;) Ale to już tylko moje czepianie się ;) Kolejnym pozytywnym aspektem tego tytułu jest zamieszczenie skróconej wersji polskiej legendy na początku instrukcji do gry. Dzięki temu dziecko nie tylko przeznacza swój czas na zabawę, ale również na edukację przy czytaniu legendy.
"Legendy Polskie - Król Popiel" to przyjemna gra familijna, która poza zwykłą rozgrywką również uczy. Na pewno jest to bardzo dobra pozycja dla dzieci w wieku 5-7 lat, a spełni swoje zadanie również przy rozgrywce rodziców ze swoimi pociechami.


Dziękuję wydawnictwu GRANNA za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji oraz na prowadzone przez nas spotkania planszówkowe.





Komentarze

Popularne posty

Łączna liczba wyświetleń