Elekt
Autor: Krzysztof Głośnicki
Ilustracje: Katarzyna Malinowska
Wydawnictwo: What the frog
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 60-90 minut
Wiek graczy 16+
Już ponad rok minął od rozpoczęcia
kampanii gry Elekt na portalu zagramw.to Kampania okazała się dużym
sukcesem, dzięki czemu gracze mogli się nią cieszyć w pierwszym
kwartale tego roku. Do nas trafiła nieco później, ale
jak to się mówi co się odwlecze to nie uciecze i w końcu Elekt
trafił na nasz stół.
Gra Elekt wprowadza nas do mrocznego
świata rządzonego przez Dominat Ebionitów. Kierują nim
splugawieni kultyści, którzy do swych celów używają przyzywanych
upiorów. Właśnie w takich kultystów wcielają się gracze,
walczący o miano Cesarza-Elekta.
Rozgrywka toczy się w trzech strefach:
strefie misji, wpływów oraz strefie dworu. W dwóch pierwszych
strefach gracze walczą o zdobycie Tytułów niezbędnych do
wygranej. Ten gracz, który zdobędzie odpowiednią ich ilość jako
pierwszy wygrywa. Wygrana w strefie dworu umożliwia zaś zdobycie
„umiejętności” wspomagających nas w konfliktach oraz umacnia
nasz status na cesarskim dworze. O Tytuły oraz umocnienie swego
statusu w konkretnych strefach walczymy za pomocą przyzywanych
upiorów. Każda z jednostek posiada Atrybuty oraz Zdolności.
Możliwe Atrybuty to: Okultyzm, Podstęp, Przemoc oraz Władza. Ilość
oraz rodzaj Atrybutów u jednostki określa jej „możliwości” w
trakcie walki. Zdolności uaktywnione żarem wzmacniają Atrybuty
upiora lub dodają mu nowe umiejętności.
Walka o miano Elekta odbywa się w
rundach podzielonych na cztery fazy. Pierwsza z nich to Faza
rekrutacji, w której każdy z graczy dobiera po dwie karty z talii
Jednostek Elitarnych. Jedną z nich dokłada na rękę (początkowo
mamy cztery karty), a drugą odrzuca na stos kart odrzuconych. Jeżeli
gracz uzna, że żadna z kart nie przyniesie mu korzyści, może
odrzucić obie i dobrać kolejną kartę, która musi trafić „na
rękę” gracza. Po rekrutacji następuje Faza przydziału, w której
gracze zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara decydują, gdzie
przydzielić swoje jednostki do konkretnych stref. Należy pamiętać,
że można przydzielić w tej fazie maksymalnie pięć jednostek, a
maksymalna ich ilość w każdej ze stref to dwie lub trzy w
zależności od liczby graczy. Po przydzieleniu upiorów następuje
Faza konfrontacji. To ona pokazuje kto najlepiej rozegrał poprzednią
fazę i czyja taktyka była najlepsza. W każdej ze stref, zaczynając
od strefy misji, a na strefie dworu kończąc, toczą się walki.
Pierwsza bitwa to walka na Okultyzm. Gracze porównują ilość tego
Atrybutu na swoich kartach. Ten, kto ma ma ich najwięcej zwycięża
bitwę, może przyznać swoim siepaczom dodatkowe dwa różne
Atrybuty. Kolejne bitwy wyglądają podobnie z tym, że rozpatruje
się inne Atrybuty. Zwycięstwo w Podstępie pozwala nam wymienić
jedną ze swoich kart w danej strefie z kartą z którejś z
pozostałych stref. Wygrana na Przemoc pozwala zwycięzcy na
unicestwienie którejś z jednostek. Najważniejsza jest jednak
wygrana na Atrybuty Władzy. To ona właśnie pozwala na zdobycie
tytułów w strefach misji i wpływów oraz „umiejętności” w
strefie dworu. Po zakończeniu walki w Strefie Misji przechodzimy do
kolejnych i w taki sam sposób rozpatrujemy walki. Gra kończy się w
momencie, gdy któryś z graczy zdobędzie wymaganą ilość Tytułów
lub zakończą się karty do zdobycia w strefie Dworu. W tym drugim
wypadku każdy z graczy liczy zdobyte Tytuły, posiadacz największej
ich ilości zdobywa tytuł Elekta.
Początkowo zasady gry Elekt mogą
wydawać się skomplikowane, jednak instrukcja jest tak
skonstruowana, że nie będziecie mieli większych kłopotów z ich
opanowaniem. Dodatkowo zawarte w niej jest graficzne odwzorowanie
Fazy konfrontacji, co już całkowicie rozwiewa wszystkie ewentualne
wątpliwości jeżeli chodzi o rozgrywkę.
Elekt to taktyczna gra karciana, w
której naprawdę trzeba przemyśleć każde zagranie karty. Co
więcej, nie rozważamy tu tylko swoich ruchów, ale przede wszystkim
musimy przewidzieć zamysły innych graczy. Naprawdę nie ma tutaj
miejsca na bezmyślne zagrywanie upiorów i oczekiwanie na szczęście.
Dodatkowo Zdolności jednostek umożliwiają nam rozwinięcie naszej
taktyki oraz udoskonalenie jednostek. Kolejne zmiany w rozgrywce dają
nam karty ze stref Misji i Wpływów. Posiadają one Zdolności
specjalne, wprowadzające dodatkowe zasady. Może to być np. zmiana
kolejności rozpatrywanych Atrybutów czy konieczność odrzucania
kart z ręki po przydzieleniu jednostki do strefy. Opcji jest wiele,
a każda z nich urozmaica naszą rozgrywkę, dzięki czemu żadna nie
będzie identyczna. Jedyny element losowy w grze to dobieranie kart w
fazie rekrutacji. Tutaj nie mamy wpływu na to jaka jednostka nam się
trafi. Jednak różnorodność umiejętności Upiorów pozwala na tak
szerokie wykorzystanie kart, że nawet teoretycznie słabsza
jednostka może nam pomóc w osiągnięciu naszego celu. Jest multum
rożnych „combo”, które możemy wykonać z pomocą zdolności.
Autorzy gry co jakiś czas wrzucają na swoim profilu Fb kolejne z
nich podpowiadając graczom jak wykorzystać konkretne jednostki.
Zresztą właśnie te łączenie zdolności powoduje, że Elekt jest
świetną grą turniejową. Zasady przyswoi każdy i spokojnie może
cieszyć się rozgrywką, jednak wiele rozegranych partii i dokładne
poznanie zdolności wszystkich kart umożliwi pełne wykorzystanie
możliwości każdej z nich.
Muszę wspomnieć o tym, że Elekt do
gra MEGAklimatyczna. Mrok, cierpienie i groza po prostu wylewają się
strumieniami z elementów gry. Karty to po prostu arcydzieło, ich
autorka Katarzyna Malinowska wykonała kawał dobrej roboty. Każda
karta to inna grafika, która przyciąga na dłużej. Pamiętam jak
po otwarciu pudełka oglądałem każdą kartę z osobna i każdą z
nich się zachwycałem. To było moje najdłuższe przeglądanie
elementów gry kiedykolwiek. Klimat potęguje jeszcze bardziej
ścieżka dźwiękowa, którą przygotowano do rozgrywki. Jest ona
dostępna na stronie wydawnictwa –
Elekt Naprawdę warto włączyć
ją w trakcie rozgrywki ponieważ przy niej przyjemność z rozgrywki
jest jeszcze większa niż normalnie.
Gra Elekt zachwyciła mnie od pierwszej
rozgrywki. Począwszy od genialnego, wylewającego się z kart
klimatu poprzez negatywną interakcję oraz różnorodność
możliwych taktyk. Jest to tytuł idealny dla wielbicieli taktycznych
gier karcianych. Od momentu, gdy po raz pierwszy tytuł ten trafił
na mój stół pojawia się na nim regularnie i wciąż przynosi
wiele radości z gry.
Jak widzicie moje opinie na temat tej
gry są bardzo pozytywne. Tym bardziej cieszę się, że udało nam
się nawiązać współpracę z wydawnictwem What the frog i
16.11.2019r. w Ciechocinku zorganizujemy turniej w Elekta -
Turniej Elekt Wszystkich chętnych do wzięcia udziału w turnieju zapraszamy do
kontaktu.
Komentarze
Prześlij komentarz