Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Świat Akwilonu. Orki i Gobliny, tom 4. Sa’ar - recenzja

  W październiku Wydawnictwo Egmont uraczyło czytelników kolejnym, czwartym tomem z serii Orki i Gobliny , który koncentruje się na przeszłości goblina Sa’ara – sprytnego członka plemienia Rybojadów z mokradeł. Sa’ar dorastał w przekonaniu, że jego życie nie będzie różnić się od losu jego przodków. Wszystko jednak zmieniła tragedia niewoli, niewolniczej pracy w niegodnych warunkach… oraz spotkanie z Ursrem, który uwikłał go w wydarzenia prowadzące do pełnej napięcia ucieczki. Podczas pracy w trudnych warunkach Sa’ar nauczył się, że świat nie wybacza słabości – tylko najpotężniejsi zdobywają wpływy, a słabi wykonują ciężkie prace. Po brawurowej ucieczce z Ursrem, Sa’ar wnika głęboko w świat przestępczy Miasta Mieszańców, gdzie zaczyna rozwijać swoje talenty i stopniowo rośnie w siłę. Jego droga pełna jest niebezpieczeństw z motywami przypominającymi wątki znane z komiksów DC o Pingwinie. Tak jak w przypadku Pingwina, Sa’ar przechodzi przemianę – ze zwykłego goblina przekształca się w po

Elekt - What the frog



Elekt
Autor: Krzysztof Głośnicki
Ilustracje: Katarzyna Malinowska
Wydawnictwo: What the frog
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 60-90 minut
Wiek graczy 16+


Już ponad rok minął od rozpoczęcia kampanii gry Elekt na portalu zagramw.to Kampania okazała się dużym sukcesem, dzięki czemu gracze mogli się nią cieszyć w pierwszym kwartale tego roku. Do nas trafiła nieco później, ale jak to się mówi co się odwlecze to nie uciecze i w końcu Elekt trafił na nasz stół.

Gra Elekt wprowadza nas do mrocznego świata rządzonego przez Dominat Ebionitów. Kierują nim splugawieni kultyści, którzy do swych celów używają przyzywanych upiorów. Właśnie w takich kultystów wcielają się gracze, walczący o miano Cesarza-Elekta.
Rozgrywka toczy się w trzech strefach: strefie misji, wpływów oraz strefie dworu. W dwóch pierwszych strefach gracze walczą o zdobycie Tytułów niezbędnych do wygranej. Ten gracz, który zdobędzie odpowiednią ich ilość jako pierwszy wygrywa. Wygrana w strefie dworu umożliwia zaś zdobycie „umiejętności” wspomagających nas w konfliktach oraz umacnia nasz status na cesarskim dworze. O Tytuły oraz umocnienie swego statusu w konkretnych strefach walczymy za pomocą przyzywanych upiorów. Każda z jednostek posiada Atrybuty oraz Zdolności. Możliwe Atrybuty to: Okultyzm, Podstęp, Przemoc oraz Władza. Ilość oraz rodzaj Atrybutów u jednostki określa jej „możliwości” w trakcie walki. Zdolności uaktywnione żarem wzmacniają Atrybuty upiora lub dodają mu nowe umiejętności.

Walka o miano Elekta odbywa się w rundach podzielonych na cztery fazy. Pierwsza z nich to Faza rekrutacji, w której każdy z graczy dobiera po dwie karty z talii Jednostek Elitarnych. Jedną z nich dokłada na rękę (początkowo mamy cztery karty), a drugą odrzuca na stos kart odrzuconych. Jeżeli gracz uzna, że żadna z kart nie przyniesie mu korzyści, może odrzucić obie i dobrać kolejną kartę, która musi trafić „na rękę” gracza.  Po rekrutacji następuje Faza przydziału, w której gracze zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara decydują, gdzie przydzielić swoje jednostki do konkretnych stref. Należy pamiętać, że można przydzielić w tej fazie maksymalnie pięć jednostek, a maksymalna ich ilość w każdej ze stref to dwie lub trzy w zależności od liczby graczy. Po przydzieleniu upiorów następuje Faza konfrontacji. To ona pokazuje kto najlepiej rozegrał poprzednią fazę i czyja taktyka była najlepsza. W każdej ze stref, zaczynając od strefy misji, a na strefie dworu kończąc, toczą się walki. Pierwsza bitwa to walka na Okultyzm. Gracze porównują ilość tego Atrybutu na swoich kartach. Ten, kto ma ma ich najwięcej zwycięża bitwę, może przyznać swoim siepaczom dodatkowe dwa  różne Atrybuty. Kolejne bitwy wyglądają podobnie z tym, że rozpatruje się inne Atrybuty. Zwycięstwo w Podstępie pozwala nam wymienić jedną ze swoich kart w danej strefie z kartą z którejś z pozostałych stref. Wygrana na Przemoc pozwala zwycięzcy na unicestwienie którejś z jednostek. Najważniejsza jest jednak wygrana na Atrybuty Władzy. To ona właśnie pozwala na zdobycie tytułów w strefach misji i wpływów oraz „umiejętności” w strefie dworu. Po zakończeniu walki w Strefie Misji przechodzimy do kolejnych i w taki sam sposób rozpatrujemy walki. Gra kończy się w momencie, gdy któryś z graczy zdobędzie wymaganą ilość Tytułów lub zakończą się karty do zdobycia w strefie Dworu. W tym drugim wypadku każdy z graczy liczy zdobyte Tytuły, posiadacz największej ich ilości zdobywa tytuł Elekta.



Początkowo zasady gry Elekt mogą wydawać się skomplikowane, jednak instrukcja jest tak skonstruowana, że nie będziecie mieli większych kłopotów z ich opanowaniem. Dodatkowo zawarte w niej jest graficzne odwzorowanie Fazy konfrontacji, co już całkowicie rozwiewa wszystkie ewentualne wątpliwości jeżeli chodzi o rozgrywkę.

Elekt to taktyczna gra karciana, w której naprawdę trzeba przemyśleć każde zagranie karty. Co więcej, nie rozważamy tu tylko swoich ruchów, ale przede wszystkim musimy przewidzieć zamysły innych graczy. Naprawdę nie ma tutaj miejsca na bezmyślne zagrywanie upiorów i oczekiwanie na szczęście. Dodatkowo Zdolności jednostek umożliwiają nam rozwinięcie naszej taktyki oraz udoskonalenie jednostek. Kolejne zmiany w rozgrywce dają nam karty ze stref Misji i Wpływów. Posiadają one Zdolności specjalne, wprowadzające dodatkowe zasady. Może to być np. zmiana kolejności rozpatrywanych Atrybutów czy konieczność odrzucania kart z ręki po przydzieleniu jednostki do strefy. Opcji jest wiele, a każda z nich urozmaica naszą rozgrywkę, dzięki czemu żadna nie będzie identyczna. Jedyny element losowy w grze to dobieranie kart w fazie rekrutacji. Tutaj nie mamy wpływu na to jaka jednostka nam się trafi. Jednak różnorodność umiejętności Upiorów pozwala na tak szerokie wykorzystanie kart, że nawet teoretycznie słabsza jednostka może nam pomóc w osiągnięciu naszego celu. Jest multum rożnych „combo”, które możemy wykonać z pomocą zdolności. Autorzy gry co jakiś czas wrzucają na swoim profilu Fb kolejne z nich podpowiadając graczom jak wykorzystać konkretne jednostki. Zresztą właśnie te łączenie zdolności powoduje, że Elekt jest świetną grą turniejową. Zasady przyswoi każdy i spokojnie może cieszyć się rozgrywką, jednak wiele rozegranych partii i dokładne poznanie zdolności wszystkich kart umożliwi pełne wykorzystanie możliwości każdej z nich.

Muszę wspomnieć o tym, że Elekt do gra MEGAklimatyczna. Mrok, cierpienie i groza po prostu wylewają się strumieniami z elementów gry. Karty to po prostu arcydzieło, ich autorka Katarzyna Malinowska wykonała kawał dobrej roboty. Każda karta to inna grafika, która przyciąga na dłużej. Pamiętam jak po otwarciu pudełka oglądałem każdą kartę z osobna i każdą z nich się zachwycałem. To było moje najdłuższe przeglądanie elementów gry kiedykolwiek. Klimat potęguje jeszcze bardziej ścieżka dźwiękowa, którą przygotowano do rozgrywki. Jest ona dostępna na stronie wydawnictwa – Elekt Naprawdę warto włączyć ją w trakcie rozgrywki ponieważ przy niej przyjemność z rozgrywki jest jeszcze większa niż normalnie.



Gra Elekt zachwyciła mnie od pierwszej rozgrywki. Począwszy od genialnego, wylewającego się z kart klimatu poprzez negatywną interakcję oraz różnorodność możliwych taktyk. Jest to tytuł idealny dla wielbicieli taktycznych gier karcianych. Od momentu, gdy po raz pierwszy tytuł ten trafił na mój stół pojawia się na nim regularnie i wciąż przynosi wiele radości z gry.

Jak widzicie moje opinie na temat tej gry są bardzo pozytywne. Tym bardziej cieszę się, że udało nam się nawiązać współpracę z wydawnictwem What the frog i 16.11.2019r. w Ciechocinku zorganizujemy turniej w Elekta - Turniej Elekt Wszystkich chętnych do wzięcia udziału w turnieju zapraszamy do kontaktu.


Komentarze

Popularne posty

Łączna liczba wyświetleń