Ishtar: Ogrody Babilonu
Autor: Bruno Cathala, Evan Singh
Wydawnictwo: Portal Games
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: ok 45 min.
Wiek graczy: 14+
Są gry, które wzbudzają moje
zainteresowanie od chwili, gdy tylko o nich usłyszę. Są też i
takie, których istnienie przyjmuję do wiadomości i później
gdzieś zanikają w świadomości. Taką grą była właśnie
„Ishtar: Ogrody Babilonu. Matko i córko, błogosławieni niech
będą ci, którzy wyprowadzili mnie z mroku niewiedzy ;)
W grze od Portal Games wcielamy się w
królewskich ogrodników, którzy otrzymali zadanie stworzenia
przepięknych ogrodów na środku pustyni. Tylko twórca
najwspanialszego terenu może zadowolić króla i jego królową.
ROZGRYWKA
Gra prowadzona jest na terenie
zbudowanym z plansz, których zawsze jest o dwie więcej niż graczy.
W wyznaczonych miejscach rozprowadzone są fontanny oraz kolorowe
klejnoty. Druga plansza, która będzie wykorzystywana to dywan z
polami mis. Na każdej z nich ułożone są kafle roślinności
odpowiednio przyporządkowane do każdej z mis.
Zasady rozgrywki są banalnie proste.
Pierwszy gracz, wybiera jeden z kafli znajdujących się na polu
dywanu i kładzie go na pustyni. Ważne jest, aby roślinność
przyłożyć do jednej z fontann. Kolejne kafelki możemy dokładać
do naszej istniejącej już roślinności lub do nowej fontanny. Po
ułożeniu kafla zbieramy wszystkie klejnoty znajdujące się na
polach, które zajęliśmy. Jeżeli na naszej dokładanej planszetce
widnieje jeden z trzech symboli możemy wykonać dodatkową akcję
specjalną.
Ikona asystenta: umożliwia nam
położenie asystenta na dokładanym właśnie kaflu roślinności.
Pozwala nam to kontrolowanie danego ogrodu wraz z innymi
przylegającymi do niego kafelkami.
Ikona umiejętności: pozwala
odblokować jedną z dziesięciu umiejętności takich jak:
punktowanie klejnotów, zdobycie żetonów, które pozwolą
uzupełnić luki w ogrodzie, punktowanie drzew, pozyskanie
dodatkowych asystentów i wiele innych. Umiejętności te dają nam
dodatkowe korzyści punktowe, zwiększenie ilości naszych
asystentów itp.
Joker: można go użyć jako ikony
asystenta lub ikony umiejętności.
Po ułożeniu kafla zieleni oraz
ewentualnym wykonaniu akcji specjalnej możemy zasadzić drzewo. Jest
to możliwe poprzez wykupienie go z dostępnej talii pięciu kart. Na
nich przedstawione są koszty sadzenia w klejnotach odpowiedniego
koloru. Drzewo możemy umieścić na pustym polu ogrodu należącego
do przeciwnika, dzięki czemu blokujemy mu dostęp do pola, a co za
tym idzie utrudniamy mu rozbudowę kontrolowanego terenu. Drzewo
możemy też posadzić u siebie, co pozwala nam zdobyć dodatkowe
punkty, jeżeli mamy odblokowaną odpowiednią umiejętność.
Następuje koniec tury gracza.
Przenosimy na planszy dywanu konewkę zgodnie z ruchem wskazówek
zegara na następną misę z kafelkami roślinności. To z tej misy
nowy gracz pobierze teren zieleni. Jeżeli gracz ma taką wolę może
pobrać kafel z kolejnej misy. Takie zagranie jest bezpłatne,
pobranie zieleni z dalszych mis kosztuje jeden klejnot za każdą
kolejną misę.
Gra trwa do momentu aż dwa stosy
kafelków się wyczerpią. Kończy się bieżącą turę i
podsumowuje punkty. Te zdobywa się za każdy kwiat w posiadanym
kwietniku, za kontrolowane fontanny, posadzone drzewa oraz ze
zdobytych umiejętności.
„Ishtar” łączy w sobie kilka
mechanik bo mamy tu trochę area control, draft, worker placement
więc każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. W grze dwuosobowej,
gracze bardziej skupiają się na własnym podwórku i dopiero w
późniejszej fazie robi się ścisk, nie ma tutaj dużej walki o
fontanny. Gracze koncentrują się raczej na jak najlepszym
wykorzystaniu ruchu i kumulowaniu punktów. Ciekawiej się robi w
grze trzy i czteroosobowej. Walka o teren, podbieranie sobie pól
oraz bicie się o każdą fontannę to norma. W tym niepozornym
tytule znajdziecie całkiem sporo negatywnej interakcji polegającej
właśnie na podbieraniu zasobów, nasadzeniach drzew u przeciwnika
itp. Tytuł pozwala nieźle pokombinować, szczególnie gdy na
planszy rywalizuje więcej niż dwóch graczy. Gra umożliwia nam
punktowanie na wiele sposobów, szczególnie dzięki używaniu
umiejętności. Ich odpowiednie wykorzystanie może mieć duży wpływ
na końcową punktację oraz zwycięstwo.
WYKONANIE
Gra jest wykonana bardzo dobrze, ładnie
się prezentuje, a tekturowe kafle i plansze są wytrzymałe. Mimo
wielu rozgrywek nie ma śladu zużycia czy jakichkolwiek zniszczeń.
Dobry efekt dają również drewniane znaczniki asystentów, drzew i
konewki, Wygląda to znacznie lepiej niż plastik. Jedyną wadą i
niewykorzystanym potencjałem jest fakt, że dwustronne plansze
terenu są identyczne z obu stron. Dziwne, bo dodatkowe, różne
kafle pustyń byłyby dużą zaletą zwiększającą regrywalność
tytułu. Można by np. zastosować utrudnienia, przeszkody które
wymagałyby jeszcze więcej kombinowania.
PODSUMOWANIE
„Ishtar” to bardzo ciekawy tytuł,
który powinien zainteresować zarówno graczy początkujących jak i
tych bardziej zaawansowanych. Różnorodność wykorzystanych
mechanik powoduje, że gra może trafić do większego grona
odbiorców. Prostota zasad z jednoczesnym szerokim wyborem
umiejętności i punktowania sprawia, że „Ishtar” zapewnia wiele
rozrywki i pozwala pokombinować podczas gry. Niepozorny tytuł,
który początkowo nie wywołał mojego większego zainteresowania,
jednak już po pierwszej rozgrywce wiedziałem, że często będzie
rozkładana na naszym stole
Komentarze
Prześlij komentarz