Przejdź do głównej zawartości

Polecane

Świat Akwilonu. Ziemie Ogona. Białe Twarze. Tom 2 - recenzja

  Seria „Ziemie Ogona” w ramach uniwersum Świata Akwilonu to prawdziwy powiew świeżości wśród tomów, które wciąż bazują na klasycznym, „tolkienowskim” fantasy. Drugi tom, „Białe Twarze”, nie tylko podtrzymuje wysoką jakość serii, ale wręcz przewyższa swojego poprzednika, stając się jeszcze bardziej angażującą i dynamiczną opowieścią. Przenosząc czytelników do tajemniczej, wschodniej krainy Ogonia, twórcy pozwalają nam zanurzyć się w estetyce inspirowanej kulturą afrykańską. To wyjątkowy wybór stylistyczny, który wyróżnia „Ziemie Ogona” na tle pozostałych serii Akwilonu, a jednocześnie wzbogaca świat przedstawiony o nowe perspektywy i motywy. Ta wizualna i kulturowa odmienność sprawia, że cykl ten w moich oczach stał się najciekawszym i ulubionym w całym uniwersum. Główna bohaterka, Itome, to młoda dziewczyna, która nie godzi się na narzucone przez los ograniczenia. Jej charyzmatyczna, buntownicza natura przyciąga uwagę prastarego Władcy Maski, który chce wykorzystać jej determinacj...

Świat Mitów. Tantal i inne mity o pysze - recenzja

 


Seria „Świat Mitów” to ambitne przedsięwzięcie, które próbuje połączyć świat starożytnych greckich mitów z nowoczesną formą opowieści graficznych. Tom poświęcony mitom o ludzkiej pysze i jej konsekwencjach stanowi kolejny dowód na to, jak uniwersalne i wciąż aktualne są te starożytne historie. Clotilde Bruneau, autorka scenariusza, po raz kolejny dowodzi swojej umiejętności adaptacji mitologii w formie przystępnej, a jednocześnie wiernej pierwotnym tekstom.


W tym tomie poznajemy losy kilku bohaterów, którzy ulegli nadmiernej pysze, czyli hybris – kluczowemu pojęciu w greckiej filozofii i etyce. Mityczne postacie, takie jak Tantal, Iksjon, Niobe czy Faeton, popełniają podobny błąd – chcą dorównać bogom lub nawet ich przewyższyć. Bruneau zręcznie splata ich losy, pokazując, jak pycha sprowadza na nich surową karę, która ma nie tylko fizyczny, ale i psychologiczny wymiar. Ich cierpienia są nie tylko efektem kary, lecz również przestrogą dla wszystkich, którzy próbują przekroczyć swoje ludzkie ograniczenia.


Scenariusz Bruneau świetnie oddaje dramatyczny ton tych opowieści, unikając przy tym nadmiernej moralizacji. Postacie są przedstawione w sposób pełen emocji, zrozumienia ich motywacji i dylematów. Tantal, król Frygii, który został zaproszony do stołu bogów, staje się symbolem człowieka, który nie potrafi zaakceptować swojej roli śmiertelnika, czego konsekwencją jest wieczna kara w Tartarusie. Podobnie Iksjon i jego ośmielenie się uwodzić Herę, a także Niobe, która przekroczyła granicę w próżnej rywalizacji z bogami.


Rysunki Carlosa Rafaela Duarte’a doskonale uzupełniają scenariusz. Artysta operuje stylem, który jest zarówno realistyczny, jak i dynamiczny, co pozwala na silne oddanie emocji bohaterów. Szczególną uwagę zwracają sceny przedstawiające dramatyczne momenty kary, jak chociażby upadek Faetona czy niemożność ugaszenia pragnienia przez Tantala. Bogate detale i kontrastujące barwy sprawiają, że mitologiczny świat ożywa na kartach komiksu, a tragiczne losy bohaterów stają się jeszcze bardziej intensywne. Jak zwykle w serii “Świat Mitów” otrzymujemy wysoki poziom rysunku komiksu europejskiego, chociaż muszę przyznać, że twarze wydają się jakieś “płaskie”...


Komiks jest wzbogacony o opracowanie naukowe, przygotowane przez Luca Ferry’ego, francuskiego filozofa, który pełni także rolę opiekuna naukowego całej serii. Ferry nie tylko analizuje znaczenie mitów, ale również tłumaczy ich filozoficzne i etyczne aspekty, pomagając czytelnikom zrozumieć, jak te starożytne opowieści kształtowały europejskie dziedzictwo kulturowe. Dzięki temu każdy tom serii „Świat Mitów” nie tylko opowiada historie, ale również inspiruje do głębszej refleksji nad losem człowieka, jego ograniczeniami oraz pokusą przekraczania granic; doznania te potęgują zamieszczone przy tym dodatku wybitne dzieła malarstwa.


Podsumowując, adaptacja mitów o pysze w ramach serii „Świat Mitów” to wyjątkowa lektura dla wszystkich miłośników zarówno mitologii, jak i komiksu. Połączenie głębokich, uniwersalnych treści z dynamiczną formą graficzną sprawia, że komiks ten będzie interesujący zarówno dla młodszych, jak i starszych czytelników.

Współpraca reklamowa] Komiks został przekazany bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Egmont, Wydawnictwo Egmont nie miało wpływu na kształt mojej opinii. Dziękuję wydawnictwu Egmont za udostępniony do recenzji tom.

Komentarze

Popularne posty

Łączna liczba wyświetleń